top of page
Posty na forum
Doradca Metodyczny z informatyki
02 cze 2021
In Ogólne dyskusje
Aktywność on-line w ostatnich miesiącach stała się integralną częścią życia nie tylko osób dorosłych, ale również dzieci i młodzieży. Urządzenia ekranowe pomogły w utrzymaniu kontaktów, prowadzeniu zajęć czy też realizacji obowiązków zawodowych. Poza pozytywnymi stronami wykorzystania technologii, o których przekonaliśmy się w trakcie intensywnego i wymagającego czasu pandemii, warto też pamiętać o drugiej stronie medalu. Brak kontroli nad czasem, który spędzamy przed ekranami, rezygnacja z zainteresowań, pogarszające się relacje w domu i w szkole, kłopoty w nauce czy też pogarszające się samopoczucie mogą być skutkami nadmiernego używania ekranów.
Jak wspierać dzieci? Jak dbać o równowagę w korzystaniu z urządzeń ekranowych, aby nie odczuwać negatywnego wpływu na zdrowie i relacje?
Źródło:
https://portal.librus.pl/.../zasady-ekranowe-poznaj...
Lista rozwiązań i rad dotyczących tego, w jaki sposób używać ekranów w sposób świadomy i z umiarem:
- ograniczaj czas przed ekranem - warto ustalić limit czasu na korzystanie z ekranów, ponieważ za dużo czasu przed ekranami może szkodzić zdrowiu - bezpieczny czas dla osób w wieku 6-12 lat to nie więcej niż 2 godziny dziennie (dotyczy wszystkich ekranów, również TV),
- nie korzystaj z ekranu przed snem - światło emitowane przez urządzenia ekranowe utrudnia zasypianie i pogarsza jakość snu, dlatego najlepiej odkładać je na godzinę przed snem.
- telefon w sypialni rozprasza i jest pokusą - trzymaj te urządzenia z dala od sypialni - przychodzące powiadomienia i inne dźwięki mogą przerywać sen - zaleca się ładowanie urządzenia poza sypialnią i wyciszenie na noc powiadomień,
- urządzenia nie powinny zakłócać posiłków, rozmów z bliskimi ani rozpraszać w trakcie spędzania wspólnego czasu - jedzenie przed ekranami ma negatywny wpływ na proces trawienia i tworzy złe nawyki żywieniowe,
- odkładaj ekrany podczas odrabiania lekcji, aby zapewnić utrzymanie uwagi w trakcie odrabiania lekcji, należy odłożyć na bok urządzenia ekranowe - dobrym pomysłem jest nietrzymanie ekranów w zasięgu wzroku, ponieważ sam widok urządzenia może negatywnie wpływać na koncentrację,
- spędzaj czas aktywnie - spacer, gra zespołowa, bycie na świeżym powietrzu czy jazda na rowerze pomagają utrzymać równowagę między światem on-line i off-line, a także pozytywnie wpływają na kondycję naszego ciała i mózgu,
- baw się razem z innymi bez ekranów - warto zadbać o czas na rozmowy, gry i zabawy bez ekranów - wyciszanie powiadomień i odkładanie telefonów, a także wyłączenie telewizora pozwoli skupić się na byciu razem z innymi,
- korzystanie z urządzeń nie powinno być dominujące, aby poza byciem on-line możliwa była także realizacja innych aktywności, między innymi odpoczynek, rozwój pasji i bycie z bliskimi. https://www.facebook.com/doradcazinformatyki
0
0
3
Doradca Metodyczny z informatyki
02 cze 2021
In Ogólne dyskusje
Ukazała się publikacja naukowa oraz prezentacja zawierająca wyniki badań ilościowych i jakościowych prowadzonych w roku 2019-2020 w ramach projektu GRANIE NA EKRANIE.
Link:
https://dbamomojzasieg.com/granienaekranie/
Materiały edukacyjne związane z projektem GRANIE NA EKRANIE, które uczniowie biorący udział w naszych szkoleniach wykorzystują do przeprowadzenia zajęć.
Link:
https://dbamomojzasieg.pl/materialy-pomocnicze/
Granie na ekranie - jak nie uzależnić się od grania w gry?
Link do porad:
https://www.youtube.com/watch?v=OuEpV7fvxO4
Źródło:
https://dbamomojzasieg.pl/
0
0
1
Doradca Metodyczny z informatyki
09 maj 2021
In Ogólne dyskusje
...zaprasza uczniów do wspólnej nauki programowania w języku Scratch. Przygotowane materiały edukacyjne w kreatywny i twórczy sposób pomogą w nauce kodowania.
Kursy programowania w Scratch z Klubem Młodego Programisty to łącznie 16 spotkań dedykowanych uczniom klas 1–3 i 4–8 szkół podstawowych, które pozwolą w ciekawy sposób rozpocząć przygodę z programowaniem.
„Programowanie w Scratch Junior z Klubem Młodego Programisty” –> przejdź do kursu: https://it-szkola.edu.pl/kkurs,kurs,212
„Programowanie w Scratch 3.0 z Klubem Młodego Programisty” –> przejdź do kursu: https://it-szkola.edu.pl/kkurs,kurs,213
Każdy z kursów został podzielony na osiem oddzielnych lekcji stanowiących spójną całość. Ich głównym elementem jest 30-minutowe wideo, w którym trenerzy Klubu Młodego Programisty przedstawiają, jak przygotować aplikację omawianą w danym module.
Założenie kont zgodnie z instrukcją umożliwi uczestnikom realizację całości materiału zdalnie, a także powrót do kursu we własnym zakresie – w dogodnym miejscu i czasie. Kursy w ciekawy sposób wprowadzą uczniów w świat programowania, są też zgodne z podstawą programową. Ich celem jest rozwinięcie
u dzieci zainteresowań programistycznych i umiejętności w tym zakresie poprzez naukę wizualnego języka programowania Scratch.
Dzięki temu, że kursy dostępne są na bezpłatnej platformie on-line, wszyscy uczniowie w równym stopniu mogą wykorzystywać swoje szanse edukacyjne i kształtować kompetencje kluczowe. Ukończenie kursu uprawnia również ucznia do pobrania certyfikatu uczestnika. Więcej informacji na temat kursów znaleźć można w komunikacie KPRM, na stronie gov.pl/koduj oraz na platformie OSE IT Szkoła: https://it-szkola.edu.pl/news,art,253. Przekonajcie się sami, że programować każdy może!
Kursy e-learningowe z nauką programowania w języku Scratch zostały przygotowane w ramach projektu „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechnienia korzyści z wykorzystania technologii cyfrowych” realizowanego przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów i Państwowy Instytut Badawczy NASK.
Materiały są kontynuacją dotychczasowych działań na rzecz upowszechnienia nauki programowania wśród uczniów szkół podstawowych, ich rodziców i nauczycieli realizowanych w ramach Klubu Młodego Programisty.
ZESPÓŁ OSE
LINKI:
Moduł 1. Wstęp. Zanim stworzę pierwszy program: https://www.youtube.com/watch?v=X7P9Sw8VxDA Tematyka: Zakładanie konta na platformie Scratch 3.0, poznanie podstawowych funkcjonalności programu Scratch 3.0, dodawanie duszków, dodawanie tła, tworzenie prostego programu.
Moduł 2. Rakieta – animacja stworzonego obiektu: https://www.youtube.com/watch?v=i3l1JgRiduk Tematyka: Poznanie funkcjonalności wbudowanego w Scratch 3.0 edytora graficznego, wykorzystywanie różnych kostiumów do osiągnięcia efektu animacji bohatera.
Moduł 3. Kosmiczny wyścig – tworzymy grę: https://www.youtube.com/watch?v=HE7oWMku5Kg Tematyka: konstrukcje warunkowe i rola zmiennych, konstrukcje warunkowe, rola zmiennych w programowaniu.
Moduł 4. Mecz w kosmosie – tworzymy grę: projekt i modyfikacje: https://www.youtube.com/watch?v=V3AedfGwRGg Tematyka: Projektowanie gry, tworzenie skryptów, omówienie różnych wariantów modyfikacji i rozbudowy projektu.
Moduł 5. Pac Man – improwizacja – tworzymy grę: jeden program i wiele duszków: https://www.youtube.com/watch?v=Bd_E0BXydCU Tematyka: Wykorzystanie wielu duszków i zależności pomiędzy nimi, nadawanie i odbieranie komunikatów, rozbudowane konstrukcje warunkowe.
0
1
5
Doradca Metodyczny z informatyki
06 maj 2021
In Ogólne dyskusje
Przeglądarki internetowe nie obsługują już plików Flash - co zrobić z posiadanymi aplikacjami w formacie *.swf? Adobe oferuje pobieranie Flash Playera dla systemów Windows, Mac i Linux - wciąż można otworzyć pliki poza przeglądarką.
Link:
https://www.adobe.com/support/flashplayer/debug_downloads.html?fbclid=IwAR3N-KYN5rSUH2yqw1AO-ikAo2Iko7UqRBMS_3-hn7TaJwWv8iNJDj7lvZs
Pobierz debugger treści projektora Flash Player dla swojego systemu.
Linki:
Windows:
https://fpdownload.macromedia.com/pub/flashplayer/updaters/32/flashplayer_32_sa_debug.exe
MacOs:
https://fpdownload.macromedia.com/pub/flashplayer/updaters/32/flashplayer_32_sa_debug.dmg
0
0
2
Doradca Metodyczny z informatyki
05 maj 2021
In Ogólne dyskusje
Na stronie rządowej https://www.gov.pl/web/edukacja/nauka-zdalna dostępny jest poradnik zdalnej nauki, zaś na www.gov.pl/zdalnelekcje można znaleźć propozycje dla uczniów wszystkich klas szkoły podstawowej i ponadpodstawowej, zgodne z aktualną podstawą programową.
Centralna Komisja Egzaminacyjna przygotowała pakiet materiałów dla 8-klasistów:
na stronie www.cke.gov.pl dostępne są zadania z polskiego, matematyki i angielskiego oraz ich rozwiązania.
Terminy postępowania rekrutacyjnego na rok szkolny 2021/2022:
https://www.gov.pl/.../edukac.../terminy-rekrutacji-do-szkol LINKI:
https://www.facebook.com/doradcazinformatyki https://www.youtube.com/channel/UC8P0d7ttVcZxnXvACsZq_7Q/videos
0
0
0
Doradca Metodyczny z informatyki
05 maj 2021
In Ogólne dyskusje
Sposoby na utrwalenie materiału z lekcji z użyciem narzędzi cyfrowych (Quizlet, Quizizz, Plickers): https://www.youtube.com/watch?v=1IMn5ksaNbA Sposoby na sprawdzanie widomości z użyciem narzędzi cyfrowych (Kahoot , Formularze Google, Socrative): https://www.youtube.com/watch?v=inRUmoJDDcw Sposoby na podsumowanie materiału z użyciem narzędzi cyfrowych (Padlet, Quizizz, WordArt): https://www.youtube.com/watch?v=RgYpVZYcTDM Jak budować własne repozytorium online i się nie pogubić? (Pinterest, Symbaloo, Wakalet): https://www.youtube.com/watch?v=Tct0ZygjvaE Narzędzia do edycji zdjęć i grafik (Canva, Pixlr, Kizoa):
https://www.youtube.com/watch?v=A0uFU84dtGg Narzędzia do tworzenia animacji i wideo (Animoto, Magisto, Zdjęcia Google): https://www.youtube.com/watch?v=ZTEid__teQo Narzędzia usprawniające pracę na lekcji (ClassroomScreen, Classtools, Flippity): https://www.youtube.com/watch?v=qTFJNXNVL4M&t=1s Praca w chmurze - przechowywanie i udostępnianie (Dysk Google, OneDrive, WeTransfer): https://www.youtube.com/watch?v=BnZBIW74-r4 Sposoby na zadanie domowe z TIK (Quizizz, Learning Apps, Padlet): https://www.youtube.com/watch?v=UWqSTA4lzMY Wideokonferencje w klasie i na lekcji (Whereby, Skype, WhatsApp), https://www.youtube.com/watch?v=o59CDn1CYQY Odwrócone lekcje z TIK (Khan Academy, TED.ed, Edmodo): https://www.youtube.com/watch?v=d8j_xCDVXuQ
0
0
4
Doradca Metodyczny z informatyki
Administrator
Więcej działań
bottom of page